Ranking szkół wyższych jako predyktor zatrudnialności

Autor

  • Marek Rocki Szkoła Główna Handlowa, Warszawa

Abstrakt

Corocznie ukazujące się rankingi uczelni wyższych porządkują w pewnym sensie informacje o systemie szkolnictwa wyższego, ale tworzone są z myślą o bieżących analizach, a w tym do podejmowaniu decyzji przez kandydatów na studia. Współistnienie ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów skłania do zestawienia wyników wybranego rankingu z losami absolwentów. W artykule wykorzystano dane o wynikach rankingu w podziale na uczelnie publiczne i niepubliczne oraz dane ze wspomnianego systemu monitorowania. Celem prac było sprawdzenie, czy wybranie przez kandydatów na studia uczelni zajmujących czołowe miejsca w rankingu daje podstawy do przewidywania lepszej – niż w przypadku wyboru innej uczelni – sytuacji na rynku pracy w pięć lat po uzyskaniu dyplomu. Wskazano, że w przypadku uczelni publicznych ranking jest dobrym predyktorem w tym zakresie. W przypadku uczelni niepublicznych analizy nie wskazały na istotnie lepszą sytuację absolwentów czołówki rankingu od absolwentów pozostałych uczelni.

Pobrania

Opublikowane

2024-09-11

Numer

Dział

Articles