Kształtowanie poglądów w Internecie – przypadek naukowców wypowiadających się na temat kultury anulowania (cancel culture)
Abstrakt
Celem badań opisanych w niniejszym artykule jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie – jaki obraz kultury anulowania (cancel culture ) kreują w Internecie osoby związane zawodowo z wyższymi uczelniami – badacze i nauczyciele akademiccy. W literaturze przedmiotu brakuje nie tylko systematycznych przeglądów stanu badań cancel culture, lecz także analiz obrazów tego zjawiska tworzonych w Internecie przez badaczy. W związku z tym przeprowadzono badania, które polegały na wyselekcjonowaniu badaczy, których publikacje na temat cancel culture indeksowane są w bazach Scopus i Web of Science, lub w wyszukiwarce Google Scholar oraz którzy wypowiadali się na ten temat w mediach i serwisach internetowych. Następnie wyselekcjonowano te publikacje, w których autorzy ujawnili swój stosunek do zjawiska cancel culture, pozytywny lub krytyczny. Ustalono, w jaki sposób ten stosunek został ujawniony oraz jakie zabiegi mające na celu rozpowszechnianie w Internecie swoich poglądów stosowali poszczególni naukowcy. Autor doszedł do wniosku, że czytelnik zainteresowany zjawiskiem kultury anulowania i nastawiony na czerpanie wiedzy z wypowiedzi naukowców stosunkowo często natrafi na zupełnie odmienne postrzeganie tego zjawiska, a także różne jego opisywanie i ocenianie. Może spotkać zarówno prace naukowe, jak i wypowiedzi publicystyczne konkretnej osoby, które będą prezentowały to zjawisko jednoznacznie pozytywnie, lub jednoznacznie negatywnie. Coś takiego, jak konsensus naukowy, w przypadku kultury anulowania w zasadzie nie istnieje.