Wartość popularyzacji w nauce
Abstrakt
W przyjętych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rekomendacjach dotyczących nowego modelu ewaluacji działalności naukowej znajduje się założenie, że zwiększona zostanie rola popularyzacji przy ocenianiu osiągnięć w poszczególnych dyscyplinach naukowych. Wprawdzie dotąd nie wiadomo, jak to miałoby wyglądać w praktyce, jednak poza dyskusją zdaje się być to, że powinno to być takie popularyzacje, które przyczyniają się albo do upowszechnienia wiedzy o prowadzonych przez uczonych badaniach i uzyskiwanych w nich wynikach, albo też są pomocne przy ich praktycznym wdrażaniu. Wymaga to uważniejszego przyjrzenia się różnym ich formom. W tym artykule wyróżniam cztery formy popularyzacji, tj. publicystykę, biografistykę, dokumentalistykę i eseistykę. Jest ich oczywiście więcej. Jednak już na podstawie tych, które są przeze mnie analizowane, można powiedzieć, że miały one i mają różną wartość dla nauki.