Kształcenie psychologiczne w Polsce w latach 2018–2023

Autor

  • Julita Koszur Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii we Wrocławiu
  • Aleksandra Gruszka Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński
  • Anna M. Ziółkowska Ziółkowska Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu
  • Anna Czerniak Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński

Abstrakt

Wraz z umasowieniem edukacji i rosnącym zapotrzebowaniem na usługi psychologiczne, obserwujemy wzrost liczby ofert kierunków i studentów psychologii. Towarzyszą temu jednak obawy o jakość kształcenia, zwłaszcza w kontekście braku dostatecznych uregulowań prawnych dotyczących wykonywania zawodu. W artykule zaprezentowano ilościowe analizy trendów w kształceniu psychologicznym na studiach wyższych w Polsce w latach 2018–2023 (aneks prezentuje dane, które ukazały się po przygotowaniu pierwszej wersji tekstu). Dane pochodziły z publicznie dostępnych baz: RAD-on, Eurostatu i PKA. Z roku na rok rośnie oferta studiów psychologicznych, którą rozwijają głównie uczelnie niepubliczne. W 2019 roku psychologię studiowało ok. 34 tys. osób, a w 2022 r. już ok. 56 tys. (jednocześnie spada liczba osób kształcących się na studiach doktoranckich w tej dyscyplinie, co może prowadzić do luki w przyszłej kadrze akademickiej). Największy wzrost liczby studentów i ofert odnotowano na jednolitych studiach magisterskich o profilu praktycznym, prowadzonych przez uczelnie zawodowe, a także w formie niestacjonarnej. Aż 40% studentów kształci się na uczelniach, które nie przystąpiły do ewaluacji naukowej w dyscyplinie psychologia. Studia psychologiczne prowadzone są pod różnymi nazwami. Nasycenie programów studiów na tym kierunku efektami uczenia się przyporządkowanymi dyscyplinie psychologia waha się od 37 do 100%. Do wyzwań w najbliższej przyszłości należy zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia psychologicznego na studiach wyższych oraz stworzenie regulacji dotyczących uprawnień do wykonywania zawodu psychologa, uwzględniając tak zróżnicowane modele kształcenia.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-11

Numer

Dział

Articles