Zagubiona tożsamość? Publiczne uczelnie zawodowe w Polsce
Abstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu są publiczne uczelnie zawodowe (PUZ), których tożsamość instytucjonalna kształtowana jest w oparciu o sprzeczne idee, dążenia oraz społeczne funkcje. Z jednej strony, realizują one nałożone na nie funkcje dydaktyczno-zawodowe w regionie, z drugiej strony, wiele z nich dryfuje pod wpływem zmian w prawie, ograniczeń finansowych, presji otoczenia społecznego czy wewnętrznej logiki rozwoju w kierunku sektora uczelni akademickich. W tekście przedstawiamy okoliczności i cele powołania oraz lokalizacji publicznych uczelni zawodowych w Polsce, które w istotny sposób rezonują na ich funkcjonowanie w lokalnym środowisku i determinują realizowane przez nie społeczne funkcje egalitaryzacyjne, dydaktyczne i zawodowe. Wskazujemy również kluczowe czynniki (drivery), które pchają uczelnie ku szeroko rozumianej akademickości, bądź sprawiają, że kierują się one w stronę edukacji dla potrzeb regionu. Podstawą źródłową artykułu jest analiza materiałów źródłowych oraz badania własne zrealizowane w ramach programu ministerialnego „Nauka dla Społeczeństwa”.