Czy chaos musi być cechą charakterystyczną każdej reformy systemu nauki w Polsce?

Autor

  • Marek Figlerowicz członek korespondent PAN i PAU, w latach 2011–2023 dyrektor Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN, interdyscyplinarnej jednostki badawczej działającj w obszarze chemii (kategoria A+), biologii (kategoria A+) oraz informatyki technicznej i telekomunikacji (kategoria A).

Abstrakt

W ubiegłym roku obchodziliśmy 35. rocznicę wyborów parlamentarnych, w wyniku
których Polska ponownie uzyskała niepodległość i zaczęła samodzielnie decydować
o swojej przyszłości. W przypadku każdej dziedziny naszego życia, także
i nauki, jubileusz ten skłaniał do refleksji nad sposobem, w jaki zdołaliśmy spożytkować
35 lat wolności. W artykule staram się zatem krótko scharakteryzować
obecny stan nauki w Polsce. Następnie próbuję ukazać, do czego doprowadziły
35-letnie, niekończące się reformy systemu nauki. Co ciekawe, jak dotąd praktycznie
pominęły one Polską Akademię Nauk. Dlatego odnoszę się także do ostatnich
propozycji zawartych w ustawie mającej na nowo ukształtować tę wiodącą
krajową instytucję naukową.

Pobrania

Opublikowane

2024-09-11

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora